keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Sähköistä kilpailua

Oletko ajatellut miksi meidän ihanissa ja kotimaisissa, lastenvaatteita myyvissä nettikaupoissa, on lähes kuukaudesta toiseen uusia tarjouksia ja alekoodeja? Miksi alennusprosentit ovat taloudellisesti mietittynä ihan älyttömän suuria? Menet ehkä itsekin isoimpien alennuksien perässä, kukapa ei ostaisi vaatteita sieltä mistä halvalla saa. Myös minä vertailen tiiviisti hintoja ja hyödynnän hyvät alekoodit. Tiesitko, että -40% alennus nettikaupassa voi jo tarkoittaa sitä, että siellä toisessa päässä oleva yrittäjä myy tuotteitaan TAPPIOLLA?


Nettikauppojen kilpailu Suomessa on äärimmäisen kovaa, sillä pelkästään lastenvaatteita myyviä yrityksiä on jo kymmenittäin. Useissa myydään vielä samoja tuotemerkkejä. Puotien Facebook-sivut rummuttavat minunkin uutisvirtaani kilpaa erilaisia alennuksia. Asiakkaita on saatava, joten hintoja alennetaan surutta. Jos et lähde mukaan, kukaan ei osta sinulta. Kuluttajat määräävät hinnat kun sähköisen kaupan kilpailua ei rajoiteta. Ne yrittäjät, jotka pyörittävät nettikauppaa elääkseen, tuntevat tämän varmasti selkänahoissaan viikosta toiseen. 

Tiesitkö, että viime vuonna kuusi (6) KOTIMAISTA lastenvaatteita myyvää verkkokauppaa teki (tai joutui tekemään) lopetuspäätöksen? Lisäksi on niitä yrityksiä, joissa vaihtuvat tänä vuonna omistajat. Tätä asiaa ei tietysti kuulutella, eikä toisten taloudellisella ahdingolla voi retostella, mutta ruudun takana tapahtuu. Itseäni ilmiön laajuus hämmentää ja mietityttää. Ja surettaa, sillä monet perheet joutuvat miettimään uudelleen mistä saavat ison osan elannostaan.


Isot verkkokaupat, kuten vaikkapa Zalando ja Boozt, pyörittävät näitä markkinoita mennen tullen ja ovat pienten yritysten riskitekijöitä. Suuret yritykset, suurilla varastoillaan, pystyvät tietysti lähtemään mukaan kilpailuun. Peli on raakaa ja kuten nähty, liian monet pienet kaatuvat kun yritys tuottaa jatkuvasti tappiota.

Tilanne on tämä ja tuskin tulee pian muuttumaan vaikka kuinka surkutellaan. Olen kyllä pohdiskellut hieman asiaa omalta kannaltani. Voisinko minä kuluttajana olla tukemassa kotimaisia mikroyrityksiä (alle 10 työntekijää) sekä pienyrityksiä? Voisinko jotenkin valinnoillani vaikuttaa tähän tilanteeseen, voisinko vaikuttaa vaikkapa edes kirjoittamalla pienyrittäjien ahdingosta ja kulutusvalintojen merkityksestä? Kyllä voin - tuskin. Realismia on, että kuluttajat ostavat, ja tulevat aina ostamaan sieltä mistä halvimmalla saavat. Tiedän, että itsekin tulen tekemään niin, ja vielä monta monta kertaa. Mutta sen tiedän myös, että jatkossa kun olen tekemässä ostoksiani, yritän muistaa ottaa selvää, että saisinko haluamani tuotteet jostain pienemmästä kotimaisesta kaupasta. Elämä on valintoja ja kaikilla pienilläkin valinnoilla on merkitystä, näin haluan uskoa.


Haikeat hyvästit ihanille puodeille joita pyöritettiin täydellä sydämellä ja omaa työtä kunnioittaen.
 Kohti uusia unelmia! <3 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti